Financial Education: An economic solution for the growth of associations

Keywords: Financial education, expenses, costs, savings culture

Abstract

The lack of financial education has a great impact in Colombia, since it is a country where there is a large vulnerable population and the financial effects that are governed by it, based on this premise, such impact will be analyzed from the point of view of the informal sector with the members of the UGTI union (general union of independent workers and informal economy) in the period from the first half of the year 2025, where important objectives and variables will be taken into account to clearly foresee what the financial effects were. The development of this research allowed us to establish that the lack of easy access to financial education produces a great impact on the economic life of this most vulnerable population in terms of financial systems and informal credits such as drop-by-drop loans and their use with the members of the union in the city of Ipiales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victor Alfonso Bastidas Dorado, Fundación Universitaria San Martín CAT Ipiales

Contador Público, egresado de la Universidad de San Buenaventura Cali, Magister en Gerencia y Asesoría Financiera egresado de la Universidad Mariana Pasto, Docente Investigador Fundación Universitaria San Martín CAT Ipiales.

Willyam Armando Bastidas Revelo, Fundación Universitaria San Martín

Abogado de la Universidad Libre de Colombia, Contador Público egresado de la Fundación Universitaria San Martín, Docente Universitario Fundación Universitaria San Martín

Blanca Gabriela Zamudio Dorado, Fundación Universitaria San Martín

Contador Público egresada de la Corporación Autónoma de Nariño AUNAR, Docente Universitaria Fundación Universitaria San Martín CAT Ipiales.

References

Agrawal, G., & Jain, P. (2019). Digital Financial Inclusion in India. 195–203. doi: 10.4018/978-1-5225-7399-9.CH011

Atkinson, A., & Messy, F.-A. (2012). Measuring Financial Literacy: Results of the OECD / International Network on Financial Education (INFE) Pilot Study. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, No. 15. https://doi.org/10.1787/5k9csfs90fr4-en

Banco Mundial. (2021). The Global Findex Database 2021: Financial Inclusion, Digital Payments, and Resilience in the Age of COVID-19. https://www.worldbank.org/en/publication/globalfindex

Barrera Lievano, J. A., Parra Ramírez, S. M. (2020). Factores determinantes para el acceso de las mipyme al crédito gota a gota. Revista Republicana, 2020 (28), 217–236. DOI: 10.21017/rev.repub.2020.v28.a84

BID (2020). Inclusión financiera en América Latina y el Caribe: Nuevos enfoques para cerrar brechas. Banco Interamericano de Desarrollo.

BID. (2021). Economía popular y solidaria: Una herramienta para el desarrollo inclusivo. Banco Interamericano de Desarrollo.

CEPAL. (2019). Asociatividad para el desarrollo rural inclusivo en América Latina y el Caribe. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

CEPAL (2020). Inclusión financiera y desarrollo productivo en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

CEPAL. (2020). Desarrollo territorial y economía social en América Latina. Comisión Económica para América Latina y el Caribe.

Cruz, D. (2018). Gestión financiera en organizaciones comunitarias: Retos y oportunidades. Revista Gestión Pública, 10(1), 55–72.

FAO. (2020). Organizaciones rurales y cadenas de valor inclusivas. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura.

FAO. (2020). Fortalecimiento de organizaciones rurales: Estrategias para el desarrollo sostenible. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura.

García, A. (2006). Fundamentos epistemológicos de la investigación científica. Editorial Universitaria.

Guzmán, L., & Torres, J. (2020). Estructura organizativa y sostenibilidad de las agremiaciones productivas en Colombia. Revista de Economía Solidaria, 15(2), 45–63.

Guzmán, R., & Herrera, L. (2021). Educación financiera y fortalecimiento institucional en cooperativas rurales. Revista de Economía Solidaria, 9(2), 45–60.

Herrera, A., & Múnera, R. (2022). Capacidad organizativa y acceso al financiamiento en agremiaciones rurales. Estudios Rurales Latinoamericanos, 8(3), 31–50.

OECD (2014). Financial education for youth: The role of schools. Organisation for Economic Co-operation and Development.

Roa, M. (2018). Exclusión financiera y desarrollo humano en América Latina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 16(1), 89–104.

Rodríguez, F., & Jiménez, A. (2020). Retos económicos de las asociaciones gremiales en Colombia. Revista de Economía y Sociedad, 12(3), 55–70.

UNESCO. (2022). Financial Education for Sustainable Development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://unesdoc.unesco.org

Urrutia, M., & Paredes, C. (2019). Organizaciones sociales y desarrollo local: Un análisis de casos en América Latina. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, 17(1), 101–120.

Villanueva, S., & Díaz, J. (2019). Impacto de la educación financiera en asociaciones agrícolas. Cuadernos de Desarrollo Rural, 16(1), 33–48.

Published
2025-05-13
How to Cite
Bastidas Dorado, V. A., Bastidas Revelo, W. A., & Zamudio Dorado, B. G. (2025). Financial Education: An economic solution for the growth of associations. Colombian Journal of Accounting - ASFACOP, 13(26), 91 - 108. https://doi.org/10.56241/asf.v13n26.332