Perfil Profesional del Contador Público en la Industria 4.0. Una Aproximación desde las Competencias Digitales
Abstract
The present research is a work derived from the research seedbed Bacatá of the University of Cundinamarca, whose objective is to identify the main digital competences that contribute to the professional profile of the Public Accountant in the context of industry 4.0. The research is analytical - descriptive cross-sectional with an experimental design and a quantitative approach of exploratory scope. A survey with a Likert scale is applied to a sample determined non-probabilistically and for convenience.
The data collected show that there is acceptance of the digital skills proposed in previous investigations with the professional training process of the accountant, obtaining an average of approximately 4.0. It is mainly concluded that competences such as the incorporation of digital systems in the organizational environment, the management or coordination of networked teams and the management of continuous learning in digital learning are the most relevant.
Downloads
References
Blanco, J.,(2019) Revolución en el trabajo del contador: el impacto de la informático http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2073-60612019000100005&lang=es
Chan Pereyra, M. Á., Martínez Prats, G., & Tosca Magaña, S. A. (2021). El Contador Público en la era Digital. Revista de Investigación Académica sin Frontera, 14(36), 1-27.
Changmarín Reyes, C. A. (2020). El reto profesional para los contadores públicos ante las innovaciones tecnológicas. Revista Visión Contable, (22).
Díaz García, Y., & Castro Lenis, C. F. (2022). La era digital del contador público.
Durán, Y., (2015). Contabilidad bajo el enfoque de Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC`s). Estudio basado en la Pyme del sector salud privado, municipio Valera estado Trujillo Venezuela.. Visión Gerencial, (1),53-88. recuperado el 8 de Mayo de 2023 de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545898004
Florencia, G., Laura, B., María, T. (2021). Demanda de competencias digitales al contador público. Una mirada desde la educación superior. Sabes, 13(1), 73-90.
Flórez Castañeda, M. A. (2012). ERA DIGITAL, LA NUEVA REALIDAD DEL CONTADOR PÚBLICO. Adversia, https://revistas.udea.edu.co/index.php/adversia/article/view/11299/10332
Gaibazzi, Florencia M.; LAURA, Berizzo, M. y MARÍA, Trottini, Ana. Demanda de competencias digitales al contador público. Una mirada desde la educación, recuperado el 8 de mayo de 2023 http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1852-42222021000100073
Gisbert Cervera, M., & Lázaro Cantabrana, J. L. (2015). Professional development in teacher digital competence and improving school quality from the teachers’ perspective: a case study.
Gómez Gómez, L. T ..., Oviedo Pino, J. I.., y Ruiz Muñoz, E. Y. (2022). Oportunidades y desafíos de las TIC en el quehacer contable. Panorama Económico, 30(2), 104–121. https://doi.org/10.32997/pe-2022-4212
Gómez-Meneses, Fabio Enrique (2014). Competencia digital en la auditoría. Soporte o carga en el ejercicio profesional de los auditores. Cuadernos de Contabilidad, 15 (37), 135-151.http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-14722014000100006
Heilig, Leonard & Schwarze, Silvia & Voss, Stefan. (2017). An Analysis of Digital Transformation in the History and Future of Modern Ports. 10.24251/HICSS.2017.160.
Martínez, X. T., Galván, J. L. G., & Navarro, L. M. G. (2022). Oportunidades de expansión de la profesión contable en la era digital. Tlatemoani: revista académica de investigación, 13(40), 178-197.
Morakanyane, R., Grace, A. A., & O'reilly, P. (2017). Conceptualizing digital transformation in business organizations: A systematic review of literature.
Punie, Y., Zinnbauer, D., & Cabrera, M. (2006). A review of the impact of ICT on learning. European Commission, Brussels, 6(5), 635-650.
Reyes Ortiz, C. (2023). Implementación de un software libre en el contexto universitario para el desarrollo de la contabilidad digital. RIESED - Revista Internacional De Estudios Sobre Sistemas Educativos, 3(14), 573-600. Recuperado a partir de http://www.riesed.org/index.php/RIESED/article/view/171
Skog, D. A., Wimelius, H., & Sandberg, J. (2018). Digital disruption. Business & Information Systems Engineering, 60, 431-437.
Tobón, S. (2013). Los proyectos formativos: transversalidad y desarrollo de competencias para la sociedad del conocimiento.
Torres Apaza, N., Paredes Machaca, E. R. L., Yucra Quispe, F. D. M. B. (2022). Impacto de la cuarta revolución industrial en la contabilidad.
Torres-Flórez, D. & Pachón, Y. (2021). Las competencias digitales en los profesores universitarios de las ciencias económico administrativas. Pensamiento Americano, 14(28), 77-93. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8713986
Copyright (c) 2024 Andrés David Serrato Guana, Angela Tatiana Acevedo Pardo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Colombian Journal of Accounting is open access and does not charge for the delivery of the articles, the editorial process and the publication. It can be consulted freely, without the requirement of registration, subscription or payment. The authors of the articles are creditors of all the authors' rights and retain the publication rights without restrictions. The author and third parties are allowed to read, download, copy, reproduce, distribute, communicate and create from the article, as long as the credit is attributed to the author(s), the initial publication is recognized in the Colombian Journal of Accounting and for non-commercial purposes. This journal provides free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge.
All the papers is licenced by Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.