Experience of Internationalization as a Training Strategy from the Accounting Discipline. Case of the University of Cundinamarca Facatativá Extension

Keywords: Social science, accounting discipline, training strategy, academic internationalization

Abstract

Globalization poses challenges in various scenarios, including higher education, which is why internationalization is conceived as the promotion of science, technology, and innovation. In universities there are academic mobility processes, which strengthen experiences and knowledge for the construction of knowledge. The intended objective is to describe how this strategy has supported the training process from the accounting discipline, responding to the challenges that are defined in the different national and international policies, which aim at quality education. The study is proposed from a qualitative approach based on the interpretive paradigm, expressed from a reflective perspective, based on a documentary review and the application of a semi-structured interview. As a result, a dynamic scenario of academic cooperation and a positive perception of those who have participated is evident, but with challenges still in the dissemination process. It is concluded that internationalization as a substantive function in higher education presents multiple advantages in the strategic processes of professional training, in particular, in accounting as a social science.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ángela Yolima Cita Velandia, Universidad de Cundinamarca

Contadora Pública, MBA con especialidad en Gestión Integrada de la Calidad, Seguridad y Medio ambiente. Docente TCO Universidad de Cundinamarca, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5636-0107.  Correo electrónico: aycita@ucundinamarca.edu.co.



Andrés David Serrato Guana, Universidad de Cundinamarca

Contador Público, Especialista en Finanzas y Magister en Economía y Finanzas. Docente TCO Universidad de Cundinamarca, ORCID:  https://orcid.org/0000-0001-9021-0869. Correo electrónico: adserrato@ucundinamarca.edu.co

References

Aguilar-Castillo, Y., & Riveros-Angarita, A. S. (2017). La internacionalización de la educación superior: Concepto y evolución del modelo en la Universidad de Costa Rica. Revista Educación, 73-103.

Anzola, O. (2007). La investigación formativa en los procesos de investigación asumidos en la universidad. Obtenido de http://revistas.uexternado.edu.co: http://revistas.uexternado.edu.co/index.php/sotavento/article/view/1601.


Chaverra, J. E. y Alvear, L. G. Internacionalización, interculturalidad y globalidad curricular. DOI: 10.16967/01232061.733. Lupa Empresarial N° 20/2019


Consejo Nacional de Educación Superior CESU (2014) Acuerdo por lo superior 2034. Propuesta de política pública por la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz. CESU, Bogotá, pág.139.

De Wit, H. (2011). Globalización e internacionalización de la educación superior. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 8(2), 77-84.

Departamento Nacional de Planeación -DNP.(2009). Política Nacional de Competitividad y Productividad- Documento CONPES 3527. Bogotá: Departamento Nacional de Planeación

Duque, D. F. R., Londoño, R. C. (2020). Caracterización de la internacionalización del currículo contable, caso programas de Contaduría Pública IUE y Unaula *. [Characterization of the internationalization of the accounting curriculum; the case of Public Accounting programs at IUE and Unaula Caraterizaçao da internacionalização do currículo contábil, caso programas de Contabilidade Pública IUE e Unaula Un caractérisation de l'internationalisation du programme comptable, le cas des programmes de comptabilité publique de l 'institution Universitaire deEnvigado -IUE et d'Un aula en Colombie] Contaduría Universidad De Antioquia, (76), 159-185. https://doi.org/10.17533/udea.rc.n76a08


Finlay, L., & Gough, B. (Eds.). (2008). Reflexivity: A practical guide for researchers in health and social sciences. John Wiley & Sons.


Gómez, M. (2019). Una aproximación, institucional y organizacional a la contabilidad. Bogotá: Centro de Investigaciones para el Desarrollo CID.


Guerrero, E. (2007). Formación para la investigación. Obtenido de Unirioja Web site: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4459920.pdf

Juliao Vargas, C. G. (2014). Pedagogía praxeológica y social: hacia otra educación. Bogotá: Uniminuto.


Knight, J. (1994). Internationalization: Elements and Checkpoints. CBIE Research No. 7. Canadian Bureau for International Education. 220 Laurier Avenue West, Suite 1550, Ottawa, Ontario K1P 5Z9.


Londoño, R. C. (2019). Gestión de la innovación en la internacionalización curricular. Revista Visión Contable, (19), 10-30.


Mruck, K., & Breuer, F. (2003). Subjektivität und Selbstreflexivität im qualitativen Forschungsprozess-Die FQS-Schwerpunktausgaben. Im Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research (Vol. 4, No. 2). DEU.


Rueda-Delgado, G., Pinzón-Pinto, J. E., & Patiño-Jacinto, R. A. (2013). Los currículos de los programas académicos de contaduría pública, tras la enseñanza de lo internacional y la globalización en la contabilidad: necesidades de ajuste más allá de respuestas técnicas. Cuadernos de Contabilidad, 14(35), 639-667.

Tarrá, J. B., & Pons, J. (2022). Educación contable y reformas curriculares: una propuesta desde la internacionalización en casa. Cuadernos de Contabilidad, 23(23), 1-24.


UNESCO (2006). Cooperación internacional e internacionalización de la educación superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000186780


Universidad de Cundinamarca. (2019). Dialogando con el mundo. ucundinamarca.edu.co. https://www.ucundinamarca.edu.co/index.php/dialogando-con-el-mundo/


Wood, D. (1991). Corporate social performance revisited. Academy of Management Review, 16 (4), 691- 718.
Published
2024-01-31
How to Cite
Cita Velandia, Ángela Y., & Serrato Guana, A. D. (2024). Experience of Internationalization as a Training Strategy from the Accounting Discipline. Case of the University of Cundinamarca Facatativá Extension. Colombian Journal of Accounting - ASFACOP, 12(23). https://doi.org/10.56241/asf.v12n23.307