Interdisciplinarity of research in accounting and administrative contexts

Keywords: Administrator, academic quality, public accountant, research, professional.

Abstract

This research raises the questioning of the higher education sector of HEIs (Higher Education Institutions) Universities of Bogotá, so that they generate a look at the research-accounting-administration triad as a vitally important component in the framework of the formation of Public Accountants and administrators
in the academic quality scenario. The MEN (Ministry of National Education, 2010), refers to its classification of HEIs in: “A”, according to its academic character, and “B”, according to its legal nature, for the present investigation the “A” is taken. In the framework of theoretical exploration and evaluation process of a diagnostic nature, the present investigation involves evaluative - diagnostic processes, whose objective is to establish the presence and current state of the investigative axis in the formation of Public Accountants and Administrators in the University HEIs of Bogotá, To identify the strength of academic quality, therefore, is that in the first instance it is imperative to recognize that empirical research has always been present in the growth and academic development of students and future professionals, as demonstrated in the approaches of the different authors throughout the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbate, M. M. & Vásquez, C. (2000). La necesidad de investigar en Contabilidad. Invenio, 3(4-5), 115-124.

Calderón, G. (2005). Investigación en Administración en América Latina: Evolución y Resultados. Universidad Nacional de Colombia, Sede Manizales. Recuperado de: http://bdigital.unal.edu.co/8477/5/9588041243_Parte1.pdf

Córdova, J. M. (2014). La formación para la investigación en los programas de contaduría: una función del profesor universitario. Revista Científica General José María Córdova, 12(14), 129-148.

Barrios, C., Fúquene, T. & Lemos, J. E. (2010). Desarrollo de la investigación contable en el Centro Colombiano de Investigación Contable. Contaduría y administración, (231), 151-177.

Burbano, J. (2006). Unidad de análisis para el estudio del sistema de información contable. Recuperado de: http://fayol.univalle.edu.co/Publicaciones/pagina%20web/Articulos/12-Cuadernos_de_Administracion_(Abril-1985)/12-(01)_Unidad_de_an%C3%A1lisis_para_el_estudio_del_sistema_de_informacion_contable_(Jorge_Burbano).pdf

Egúsquiza, C. A. & Eusquiza, O. (s.f). Importancia de la investigación científica en ciencias financieras y contables. Retomado de: http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/viewFile/5687/4919

Martínez, G. L. (2004). El devenir contable: Un incesante paso por la historia del capital. Porik An, 9, 15-51.

Mattessich, R. (2001). Hitos de la investigación en contabilidad moderna (segunda mitad del siglo). Revista Legis del Contador, 6, 9-25.

Ministerio de Educación Nacional. (MEN). (2010). Clasificación de las IES. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-231238.html

Naranjo, R. (2013). El rol de la investigación en la formación profesional. Recuperado de: https://rudanasa.wordpress.com/2013/02/19/el-rolde-la-investigacion-en-la-formacion-profesional/

Naranjo, O. (S.F.). La investigación contable: antecedentes, contexto epistemológico y tendencias axiológicas para restituir la confianza social. Recuperado de: http://revistas.unac.edu.co/index.php/Unaciencia/ article/viewFile/94/71

NIC NIIF (s.f). Recuperado de: http://www.nicniif.org/home/iasb/quees-el-iasb.html

Ospina, C. M. (2005). Sobre la investigación en contabilidad algunos apuntes. Porik An, 11, 73-121.

Ramírez, D. M., Gatner, L, et al. (2013). Sistema nacional de acreditación consejo nacional de acreditación –cna– lineamientos para la acreditación de programas de pregrado Consejo Nacional de Acreditación.

Rodriguez, F. (1999). Los retos de la Contaduría. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-866692

Patiño, R. A., Valero, G. M. & Díaz, M. A. (2016). Interdisciplinariedad curricular contable en el contexto profesional actual en las universidades colombianas. Eca Sinergia, 7(1), 63-73.

Sanchez, A. R. (2015). School of Business Center for the Study of Western Hemispheric Trade 19th Annual Western Hemispheric Trade Conference. Conference Proceedings. Laredo, TX, USA. Recuperado de: http:// freetrade.tamiu.edu/pdf/19Conference.pdf

Tua, J. (1991). La investigación empírica en contabilidad. Los enfoques en presencia. Revista de Economía y Estadística, 32(1-2), 3-83.

Universidad Católica de Oriente. (s.f). Qué es la evaluación. Recuperado de: http://www.uco.edu.co/ova/OVA%20Evaluacion/Objetos%20informativos/Unidad%202/4.%20QUE%20ES%20LA%20EVALUACI%C3%93N.pdf
Published
2019-07-01
How to Cite
Moreno Medel, M. I., & Heredia Viveros, N. L. (2019). Interdisciplinarity of research in accounting and administrative contexts. Colombian Journal of Accounting - ASFACOP, 7(14), 93-102. https://doi.org/10.56241/asf.v7n14.154
Section
Theory, history and epistemology of accounting