Imaginary on the social responsibility of accounting provides students of the University of Pamplona
Abstract
Public accounting has an important social function in which must form the future professional, given to honest and transparent exercise in public faith, depends on which make of a number of users of the information than this professional present in the various reports, since they become support for economic decisions. This sense deals with the problem of research, through a kind of resting on the Ethnography, qualitative research, which allowed through the collected testimonies in the focus groups sessions characterize imaginaries on social responsibility who were students of the program’s public accounting of the University of Pamplona; identifying the key aspects that allow to strengthen its compression as well as the circumstances that allow the formation of values that are going to form as a public accountant integrated.
Downloads
References
Castoriadis, C. (1989). La institución imaginaria de la sociedad II. Tusquets editores, Barcelona.
Consejo Técnico de la Contaduría Pública. (s. f.) Pronunciamiento N° 3: Código de ética profesional. Santa Fe de Bogotá, D.C., Colombia. Disponible en: https://cijuf.org.co/CTCP/pronunciamientos/PRONUN3.pdf
Duque, F. A. (2010). Una mirada crítica a la formación del contador público en Colombia. Adversia N° 11. Universidad de Antioquia.
Durand, G. (1960). Las estructuras antropológicas del imaginario.
Durand G. (1968). La imaginación simbólica. En Niño, S. et al. Territorios del miedo en Santafé de Bogotá: imaginarios de sus ciudadanos.
Escobar, J. C. (2000). Lo imaginario. Entre las ciencias sociales y la historia. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.
International Federation of Accountants. (2001). Código IFAC de ética para contadores profesionales.
International Federation of Accountants. (1996). Guía de Educación N°. 9: Formación previa, pruebas de competencia profesional, experiencia práctica del experto contable.
Krueger, R. A. (1991). El Grupo de Discusión, Guía práctica para la investigación aplicada, Ediciones Piramide, S.A Madrid.
Lam, R. M. (2005). Metodología para la confección de un proyecto de investigación Instituto de Hematología e Inmunología. Rev. Cubana Hematol Inmunol Hemoter 21(2).
Colombia. (1990). Ley 43. Estatuto de la profesión de Contador Público.
Colombia. (1994). Ley 115. Ley general de educación.
Colombia. (1960). Ley 145. Reglamentación de la profesión de Contador Público.
Machado, M. I. (2012). Imaginarios y género de estudiantes del programa profesional en CIDE.
Moreno, S. (2002). Los imaginarios sociales en la comunicación interpersonal. Razón y Palabra.
Páramo, D. (2007). Metodologías Cualitativas en el estudio del consumidor de productos médicos alternativos.
Pintos, J. L. (2000). Construyendo realidad (es): Los imaginarios sociales.
Uribe, C. J. (2013). Imaginarios sociopolíticos de los jóvenes indígenas en la ciudad de Bogotá.
Vega, M. J. & García, L. H. (2005). Imaginarios de ciudadanía en niños y niñas. Investigación & Desarrollo, 13(2), 296-317
Zamorano, E. (2010). La formación ética del Contador Público. Publicado por Instituto Mexicano de Contadores Públicos.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Colombian Journal of Accounting is open access and does not charge for the delivery of the articles, the editorial process and the publication. It can be consulted freely, without the requirement of registration, subscription or payment. The authors of the articles are creditors of all the authors' rights and retain the publication rights without restrictions. The author and third parties are allowed to read, download, copy, reproduce, distribute, communicate and create from the article, as long as the credit is attributed to the author(s), the initial publication is recognized in the Colombian Journal of Accounting and for non-commercial purposes. This journal provides free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge.
All the papers is licenced by Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.