Social relevance of the University of Quindío public accounting program
Abstract
Public accounting as a profession with high social responsibility, generates in universities the need to identify its relevance to respond to the environment, to the quality standards and the guidelines of the different trade organizations; Therefore, this article allows us to identify the perception that different actors have about the Uniquindiano program, study its graduation profile, compare the study plan compared to others in the region, and identify the reforms that it has carried out to face the challenges of the profession. accountant. The research is of a mixed type, for which information was collected through surveys and interviews, bibliographic analysis and the implementation of benchmarking were used in different universities, which allowed us to conclude that the Uniquindian public accounting program is relevant and leader in the region for its contribution to the quality, opportunity, updating, dynamism and social responsibility of its graduates.
Downloads
References
Dolors Bernabeu , M., & Cònsul, M. (2019). Aprendizaje basado en problemas: El Método ABP. Educrea. Obtenido el 22 de 09 de 2022, de https://educrea.cl/aprendizaje-basado-en-problemas-el-metodo-abp/
González Furnieles , G. (2015). Sistema de contabilidad ambiental en Colombia: perspectiva comparada. Ciencia Unisalle. Obtenido el 15 de 10 de 2022, de https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1099&context=contaduria_publica#:~:text=La%20Contabilidad%20Ambiental%20es%20un,la%20protecci%C3%B3n%20del%20medio%20ambiente.
Lache, J. J. (24 de Febrero de 2022). Habilidades blandas, un componente prioritario que hace parte del nuevo rol del contador público. Obtenido de https://actualicese.com/habilidades-blandas-un-componente-prioritario-que-hace-parte-del-nuevo-rol-del-contador-publico/
Mejía-Soto, E., Montilla Galvis, O., Montes Salazar, C., & Mora Roa, G. (15 de 06 de 2014). Teoría tridimensional de la contabilidad T3C (versión 2.0):desarrollos, avances y temas propuestos. Obtenido el 22 de 09 de 2022, de https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjKxo_b9qn6AhWoSjABHWG2Dv4QFnoECAUQAw&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F6586859.pdf&usg=AOvVaw3E1hRNtlajXH2rokxMjltR
Angenot, M., Bessiere, J., Fokkema, D., & Kushner, E. (2002). Teoria Literaria. Siglo veitiuno editores, s.a de c.v. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=9II_3HfUafYC&pg=PA379&dq=TEORIA+SOBRE+LA+PERTINENCIA+SOCIAL&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjvuNuJspf3AhXiTDABHe5DD5cQ6AF6BAgDEAI#v=onepage&q=TEORIA%20SOBRE%20LA%20PERTINENCIA%20SOCIAL&f=false
Brito Laredo, J., Ferreiro Martinez, V. V., & Garambullo, A. I. (Diciembre de 2017). Evaluación de la pertinencia y calidad del programa educativo de licenciatura en contaduría: estudio de empleadores y egresados. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigacion y el Desarrollo Educativo, 27. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v8n15/2007-7467-ride-8-15-00311.pdf
Casas Anguita, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación.Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Localizador Web, 52-537. Obtenido el 16 de 04 de 2022, de http://www.unidaddocentemfyclaspalmas.org.es/resources/9+Aten+Primaria+2003.+La+Encuesta+I.+Custionario+y+Estadistica.pdf
Colmenares, R. C. (15 de octubre de 2006). La Andragogía en la Educación Superior. Obtenido el 14 de 04 de 2022, de http://revistas.upel.edu.ve/index.php/revinpost/article/view/678/245
Consejo Académico de la Universidad del Quindío. (2009). Acuerdo N° 004.
Consejo Académico de la Universidad del Quindío. (2013). Acuerdo N° 003.
Consejo Nacional de Acreditación. (12 de 2013). Lineamientos para la acreditación de programas de pregrado . 1-68. Bogotá. Obtenido el 01 de 03 de 2022, de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-342684_recurso_1.pdf
Diaz Ortega, N., Diaz Ortega, C., & Jaimes Barrera, D. (30 de 04 de 2018). Seguimiento a egresados de Contaduría Pública: Una primera mirada. Desarrollo Gerencial, Vol. 10 Núm. 2 (2018): Julio-Diciembre. Obtenido de http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/desarrollogerencial/article/view/3000
Flores, J. C. (11 de 06 de 2011). La dimensión humanística en la formación del contador público. Contabilidad y Negocios, 6(11), 49-55. Obtenido el 16 de 04 de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/2816/281622820005.pdf
Fuertes Diaz, M. L., & Curvelo Hassan, J. o. (2019). Oportunidades, necesidades y tendencias de la educación contable en Colombia.
Guerrero, T. (2019). nfoque interdisciplinario del docente de Educación Media y la praxis pedagógica investigativa. Revista de Investigación Educativa. Obtenido el 22 de 09 de 2022, de http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/88/88837014/html/
Guevara Alban, G. P., Verdesoto Arguello, A. E., & Castro Molina, N. E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). RECIMUNDO, IV, 163-173. Obtenido el 02 de 10 de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7591592.pdf
Hare, J. (2010). La educación holística: una interpretación para los profesores de los programas del IB. Obtenido el 22 de 09 de 2022, de https://www.canaverales.edu.co/wp-content/uploads/2021/09/EDUCACION-HOLISTICA.pdf
Heredia Escorza, E. O., & Lopez Leon, S. (2013). Responsabilidad social desde la universidad: teoría y práctica. Digital. Obtenido de https://books.google.com.co/books?id=Hl_pDAAAQBAJ&pg=PT87&dq=TEORIA+SOBRE+LA+PERTINENCIA+SOCIAL&hl=es&sa=X&ved=2ahUKEwjvuNuJspf3AhXiTDABHe5DD5cQ6AF6BAgKEAI#v=onepage&q=TEORIA%20SOBRE%20LA%20PERTINENCIA%20SOCIAL&f=false
International Accounting Education Standards Board. (2015). Manual de Pronunciamientos Internacionales de Formación. International Federation of Accountants.
Jiménez Yáñez, C. E., Martínez Soto, Y., Rodríguez Domínguez, N. A., & Padilla Hacegaba, G. Y. (2014). Aprender a hacer la Importancia de las Prácticas Profesionales. Educere, 429-438. Obtenido el 23 de 08 de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/356/35639776005.pdf
Ladino V. Y & Ramírez L. J. 2018. Medio ambiente y sociedad ¿un compromiso ético de la profesión contable?. Revista Colombiana de Contabilidad. ASFACOP. 67-84.
Leon, A. (2007). ¿ Qué es Educación? Educere, 595-604. Obtenido el 27 de 03 de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/356/35603903.pdf
Mercado Caruso, N., Rodriguez Quezada, N., & Crissien Borrero, E. (25 de Agosto de 2015). Diagnostico Laboral del Graduado del Programa de Contaduria Publica. Económicas CUC, 19-31. Obtenido el 23 de 01 de 2022, de https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/545/2
MinEducación. (2022). Obtenido el 05 de 10 de 2022, de MinEducación: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-87727.html
Ministerio de Educación Nacional. (25 de 07 de 2019). Decreto 1330 de 2019. Colombia. Obtenido el 01 de 03 de 2022, de https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-387348_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Superior. (20 de 07 de 2009). ¿ Qué es la Educación Superior ? Colombia. Obtenido el 27 de 03 de 2022, de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196477.html
Ministerio de Educación, Consejo Nacional de Educación Superior, Consejo Nacional de Acreditación. (2020). Acuerdo 02 del 2020. Obtenido el 01 de 03 de 2022, de https://www.cna.gov.co/1779/articles-402848_documento.pdf
Morales Muñoz, R. J. (15 de 12 de 2017). El plan de estudios y el perfil profesional del egresado de la Maestría en Agronegocios de la Escuela de Postgrado de la Universidad Nacional Agraria La Molina. Lima, Peru. Obtenido el 22 de 09 de 2022, de file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Dialnet-ElPlanDeEstudiosYElPerfilProfesionalDelEgresadoDeL-6232138.pdf
Otero Ortega, A. (2018). Enfoques de la Investigación. Obtenido de https://www.researchgate.net/profile/Alfredo-Otero-Ortega/publication/326905435_ENFOQUES_DE_INVESTIGACION/links/5b6b7f9992851ca650526dfd/ENFOQUES-DE-INVESTIGACION.pdf
Pirela Espina, W. (18 de 03 de 2022). Influencia de La Educación Tributaria en la Formación de la Cultura Tributaria del Contador Público. Visión de Futuro, 1-22. Obtenido el 15 de 10 de 2022, de https://www.redalyc.org/journal/3579/357967638001/html/
Programa de Contaduría Pública Uniquindiano. (28 de 07 de 2016). Proyecto Educativo del Programa Académico de Contaduría Pública para el Período 2016-2025. Obtenido el 22 de 09 de 2022, de https://ecm.uniquindio.edu.co/descarga.php?oid=5c2831da-ebbe-46a4-9bff-a19d8c8b5b46;1.0
Rodríguez Jiménez, A., & Pérez Jacinto, A. O. (2017). Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 179-200. Obtenido el 07 de 10 de 2021, de http://www.scielo.org.co/pdf/ean/n82/0120-8160-ean-82-00179.pdf
Román Fuentes, J. C., Franco Gurría, R. T., & Gordillo Martínez, Á. E. (2014). Pertinencia Educativa, Elementos para su Evaluación a partir de la Incursión Laboral de Egresados. Global Conference on Business and Finance Proceedings, XI(2), 1020-1027. Obtenido el 25 de 02 de 2022, de https://www.researchgate.net/profile/Jorge-Restrepo-Morales/publication/259752741_Detrimento_Patrimonial_por_Hurto_Vehiculos_en_Colombia_una_aproximacion_estocastica/links/56d0db3508ae85c823487934/Detrimento-Patrimonial-por-Hurto-Vehiculos-en-Colombia-una
Sampio, D., & Gómez Mompart, J. (15 de 12 de 2014). Calidad y credibilidad, un binomio inexorable para el futuro de los medios. Periodística. Obtenido el 22 de 09 de 2022
Silva, P. H. (2006). El Modelo de la Formación . Cuba. Obtenido el 14 de Abril de 2022, de https://docplayer.es/97461281-La-universidad-cubana-el-modelo-de-formacion-dr-pedro-horruitiner-silva.html
Soto Murcia , A., Duran Palomino, L. j., Cotacio Figueroa, M. C., Leiva Alvarado, F., Barrios Barrios , O., & Ramirez Garcia , R. A. (14 de Septiembre de 2018). Impacto social del programa de contaduría pública de una institución de educación superior en el sur de Colombia en el año 2017. Obtenido de https://journals.uninavarra.edu.co/index.php/cinaresearch/article/view/129/63
Universidad del Quindío. (09 de 05 de 2020). Obtenido el 22 de 09 de 2022, de Universidad del Quindío: https://www.uniquindio.edu.co/programas/publicaciones/310/contaduria-publica/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Colombian Journal of Accounting is open access and does not charge for the delivery of the articles, the editorial process and the publication. It can be consulted freely, without the requirement of registration, subscription or payment. The authors of the articles are creditors of all the authors' rights and retain the publication rights without restrictions. The author and third parties are allowed to read, download, copy, reproduce, distribute, communicate and create from the article, as long as the credit is attributed to the author(s), the initial publication is recognized in the Colombian Journal of Accounting and for non-commercial purposes. This journal provides free access to its content under the principle of making research available to the public free of charge, which fosters a greater exchange of global knowledge.

All the papers is licenced by Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
