¿Why are soft skills so important in training the public accountant?

Keywords: Soft Skills, emotional intelligence, leadership.

Abstract

This article seeks to show the importance of soft skills in the formation of the Public Accountant. To do this, a digital survey made up of twelve questions was carried out, which was sent to students of different semesters and ages from the Public Accounting Program of the Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO) Sede Principal. Among the results of the research, it was established that 88% of the students would be interested in the fact that within their professional training process (study plan) there are academic spaces where soft skills can be worked, specifically emotional intelligence and leadership that lead to both personal and professional success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, C., & Carranza, L. (2015). Importancia de la inteligencia emocional en el ámbito laboral, de los estudiantes de quinto año jornada nocturna, ciclo 2013 de la escuela de ciencias psicológicas, Universidad de San Carlos de Guatemala (Tesis de pregrado). Universidad de San Carlos de Guatemala. Guatemala.

Beltrán, D. (2016). La globalización del contador y el liderazgo transformacional. (Documento académico para obtener el título de Contador Público). Universidad Militar Nueva Granada. Colombia.

Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social. Introducción a los oficios. Recuperado de: https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/38669112/Canales_Ceron_Manuel_Metodologias_de_la_investigacion_social.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1543649851&Signature=fBaH4A3SNdtcS59A8%2FsLsOINHXU%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DCanales_Ceron_Manuel__Metodologias_de_l.pdf.

Cunningham, W. & Villaseñor, P. (2014). Employer voices, employer demands, and implications for public skills development policy. https://documents.worldbank.org/en/publication/documents-reports/documentdetail/444061468184169527/employer-voices-employerdemands-and-implications-for-public-skills-development-policyconnecting-the-labor-and-education-sectors

Giraldo, D. & Naranjo, J. (2014). Liderazgo: desarrollo del concepto, evolución y tendencias (Estudio monográfico). Universidad del Rosario. Bogotá D.C., Colombia.

Goleman, D. (2016). Inteligencia emocional. Barcelona. Kairós.

Goleman, D. (2015). Liderazgo: el poder de la inteligencia emocional. Barcelona. Ediciones B.

Gómez-Gamero, M. E. (2019). Las habilidades blandas competencias para el nuevo milenio. DIVULGARE Boletín Científico de la Escuela Superior de Actopan, 6(11). https://doi.org/10.29057/esa.v6i11.3760

Krause, M. (1995). La investigación cualitativa: un campo de posibilidades y desafíos. Revista temas de educación, 7, 19-39.

Marrero, S., O., Mohamed, A., R. & Xifra, T., J. (2018). Habilidades Blandas: Necesarias Para La Formación Integral Del Estudiante Universitario. Revista Científica ECOCIENCIA. Edicion especial. Recuperado de: http://ecociencia.ecotec.edu.ec/articulo?ida=156.

Melendro, C. (2018). Inteligencia Emocional y Liderazgo del Contador Público de UNIMINUTO (Trabajo de Grado). Corporación Universitaria Minuto de Dios (UNIMINUTO). Bogotá D.C., Colombia.

Millalén, V. F. (2016). Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. REVISTA AKADEMÈIA, 7(1), 53 -73.

Páez, M. & Castaño, J. (2015). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes universitarios. Psicología desde el Caribe. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21341030006.

Ramírez, G. (2013). Liderazgo organizacional. Un desafío permanente. Revista Universidad & Empresa, 15(25), 5-11.

Sarrionandia, A. & Garaigordobil, M. (2016). Efectos de un programa de inteligencia emocional en factores socioemocionales y síntomas psicosomáticos. Revista Latinoamericana de Psicología, 29(2), 110-118.

Trujillo, M. & Rivas, L. (2005). Orígenes, evolución y modelos de inteligencia emocional. Innovar, 15(25), 9-24.
Published
2020-01-01
How to Cite
De Arco Paternina, L. K. (2020). ¿Why are soft skills so important in training the public accountant?. Colombian Journal of Accounting - ASFACOP, 8(15), 87-99. https://doi.org/10.56241/asf.v8n15.173
Section
Pedagogy and accounting education